Wednesday 24 June 2009

SEJARAH KEWANGAN

Sebuah institusi atau entiti yang ada menggunakan wang perlu merekodkan segala urusan masuk-keluar wangnya supaya sejarah kewangannya dapat diketahui dan disimpan untuk rujukan di masa hadapan.

Tidak ada institusi di dunia ini yang tak terlibat langsung dengan wang kerana mereka perlu wang untuk menjalankan kegiatan mereka terutamanya contohnya membayar perkhidmatan letrik, telefon dan bekalan air di pejabat mereka. Institusi yang sederhana besarnya perlu wang untuk membayar gaji dan kos bangunan pejabatnya.

Dengan itu mereka tak dapat lari dari menggunakan wang dan menguruskan kewangan mereka.

Sebahagian dari pengurusan kewangan ialah menulis sejarah kewangan. Segala kegiatan kewangan institusi tersebut perlu dicatat sejarahnya. Sekurang-kurangnya perlu dicatat sejarah dari mana dana diperolihi dan ke mana dana tersebut digunakan.

Penulisan sejarah tersebut boleh dibuat dengan cara merekodkan punca dari mana wang dana diperolihi dan ke mana digunakan dengan jadual berikut:

Yang perlu dicatat ialah tarikh wang diperolihi atau digunakan dan punca wang itu diperolihi atau ke mana (untuk apa) wang dana tersebut digunakan. Juga akan dicatat baki wang dana yang tinggal dan lain2 catatan yang dirasakan perlu dicatatkan saperti nombor baucer atau nombor resit yang dikeluarkan.

Jadual ini merupakan catatan asas bagi merekodkan sejarah kewangan. Jika semua kegiatan masuk-keluar wang dicatat dalam jadual ini maka mudahlah nanti untuk institusi terlibat menyediakan sejarah kewangannya yang sangat berguna untuknya merancang masa depan kewangannya dan bagi tujuan pentadbiran cukai dan pengurusan yang terlibat dengan kerajaan saperti penyediaan akaun yang di audit dan untuk bahan rujukan pelabur dan pemegang saham.

Jadual di atas adalah jadual asas yang mencatatkan urusan atau sejarah kewangan. Ianya hanya memcerita apa yang berlaku kepada sejarah institusi tersebut.

Jadual ini boleh dikembangkan supaya ianya lebih menarik ceritanya dan lebih berguna kepada pembacanya.


Katakanlah kita sedang membincangkan kegiatan kewangan sebuah masjid atau surau.

Dana yang diperolihi oleh masjid biasanya ialah wang derma dari orang ramai. Bagi yang mempunyai harta saperti rumah atau kedai sewa maka ianya akan menerima masuk wang sewa. Yang ada perniagaan maka unyung perniagaan akan menjadi punca dananya.

Perbelanjaannya pula termasuklah kos utiliti saperti kos letrik, telefon dan bekalan air. Lain2 bayaran perbelanjaan mungkin gaji kakitangan dan pekerjnya dan kos penyelegaraan masjid. Jika ia menjadualkan kelas agama maka kos bayaran guru termasuk ke dalam perbelanjaannya.

Hasil keperbagaian sumber dana dan kegunaan dana, maka adalah perlu kita nak tahu berapakah perbelanjaan letrik untuk satu bulan, berapakah bayaran kepada ustaz yang mengajar untuk sebulan, berapakah pendapatan sewa sebulan, berapakan hasil kutipan hari jumaat dan lain-lain derma yang diterima, jika mengendalikan kereta jenazah berapakah hasil yang diterimanya untuk sebulan, dan lain-lain lagi.

Bagi memudahkan kiraan jumlah hasil dan perbelanjaan tersebut perlulah jadual di atas dikembangkan untuk ianya mampu menyediakan apa yang kita perlukan itu. Caranya ialah dengan menambahkan satu ruangan pada jadual tersebut, saperti berikut:

Jadual ini samalah saperti yang terdapat pada rajah pertama di atas. Bezanya ialah terdapat satu ruangan tambahan yang digunakan untuk merekodkan jenis akaun yang ada berkaitan dengan kemasukan atau pengeluaran wang tersebut.

Bagi sebuah masjid jenis akaunnya taklah banyak termasuklah akaun-akaun saperti berikut:

Utiliti (api, air, telefon), gaji dan elaun, pendapatan sewa, Derma Orang Ramai, Bayaran Guru/Ustaz, Perbelanjaan Pejabat, dll
..



Di bawa ini satu contoh catatan sejarah kewangan sebuah Surau. Jadualnya dikembangkan lagi supaya baki setiap akaun dapat dilihat serta merta apabila data dikemaskinikan.











Bersambun . . . . .


No comments:

Post a Comment